Groen bushokje in Breda om groene daken te promoten
Aan de Vlaszak in Breda staat een bushokje met een groen dak. Het is een opvallend statement van de gemeente Breda, die daarmee aandacht wil vragen voor het belang van groene daken. Inwoners kunnen via een speciale website meer informatie krijgen over de aanleg en financiering van groene daken. De gemeente heeft de subsidie op groene daken verbreed en wil met deze campagne zoveel mogelijk inwoners in beweging krijgen om de stad klimaatbestendig te maken.
Vergroening van Breda
Volgens wethouder Paul de Beer werkt Breda hard aan het klimaatbestendig maken van de openbare ruimte. In de stad en het buitengebied komt meer ruimte voor groen en water. De Beer wil met de nieuwe subsidieregeling (tot wel 50% van de aanleg wordt vergoed) en het groene bushokje inwoners inspireren om mee te werken. Groene daken zijn niet alleen goed voor het opvangen van hoosbuien, maar ze werken in hete zomers ook verkoelend en ze zijn goed voor de biodiversiteit. Daarnaast zien ze er ook nog eens mooi uit.
Resultaat
Ivar Roefs, adviseur Stedelijk Water van de gemeente Breda vertelt dat er veel media-aandacht was voor het bushokje met groen dak. Ook lijkt de campagne een boost te hebben gegeven aan nieuwe subsidieaanvragen. Vanaf oktober 2018, het moment dat de campagne met het groene bushokje van start ging, zijn er 19 aanvragen voor subsidie binnengekomen. Dat is 35% van het aantal aanvragen in heel 2018. Toch is niet met zekerheid te zeggen dat de campagne heeft bijgedragen aan de stijging van subsidieaanvragen. De groene daken worden namelijk vooral in het voor- en najaar aangelegd, waardoor aanvragen voor subsidie ook vaker binnenkomen in die perioden.
Leerpunten
Ilse van Dongen, persvoorlichter van de gemeente Breda, bedacht het bushokje samen met JCDecaux, een bedrijf voor buitenreclame. JCDecaux was meteen enthousiast over het verzoek om een bushokje te vergroenen omdat het bedrijf duurzaamheid belangrijk vindt en manieren zoekt om bushokjes meer in de omgeving te laten opgaan. Het bedrijf heeft daarom ook een deel van de financiering voor zijn rekening genomen. Van Dongen benadrukt dat het belangrijk is voor gemeentes om te beseffen dat je partners kunt vinden in de promotie van klimaatadaptatie. Je staat er als gemeente niet alleen voor.
Roefs geeft aan dat de inventiviteit van de hovenier belangrijk geweest is in het proces. Het groene dak moest namelijk goed zichtbaar zijn en dat is opgelost door een kleine heuvel op het dak aan te brengen. Een ander leerpunt is dat als je (media)aandacht wilt genereren, de opening van het bushokje door een wethouder goed werkt.
Toegevoegd: 10 januari 2019