De gemeente ’s-Hertogenbosch stimuleert de aanleg van groene daken met een subsidie. Van andere gemeenten leerde zij: onbekend maakt onbemind. Hierom is promotie belangrijk naast het geven van een financiële stimulans; een fotograaf die de daken mooi op de foto zet is een must. Slechts een enkeling denkt bij een groen dak aan het vasthouden van regenwater, de meeste mensen kiezen voor een groen dak omdat ze het simpelweg prachtig vinden. Dit resulteert in een fraaie win-win situatie: mooiere huizen gaan hand in hand met minder hitte in de stad, meer groen en minder belasting van de riolering bij regenbuien.
De ervaring leert dat het belangrijk is om aan te sluiten bij de motivatie van de burgers zelfs. Eigenaren van een groen dak zijn vaak erg trots op hun dak. Ze worden als vanzelf ambassadeurs voor groene daken en trekken in hun enthousiasme buren mee. Een extra stimulans is dat het waterschap Aa en Maas en het Prins Bernhard Cultuurfonds een aanvullende subsidie geven bij samenwerking. Het resultaat is dat al twee groepen buren samen een reeks aan groen op hun daken aanlegden en dat meerdere straatbewoners in ’s-Hertogenbosch nu hun handen ineenslaan.
Afbeelding: Vijftien groene daken in de Ackersdijckstraat (Jan Zandee)